Uppehållstillstånd på grund av ett gemensamt barn med en svensk medborgare

https://lagen.nu/2005:716#K5P3bS1Hej jag är svensk medborgare och är gift med en icke du medborgare i Bosnien

Vi har ett gemensamt barn på 6 månader

Kan min man få uppehpllstillstånd till anknytning till barnet utan försörjningskrav?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att som att du undrar ifall din make/maka från Bosnien kan få uppehållstillstånd i Sverige på grund av att ni har ett gemensamt barn, utan att behöva uppfylla försörjningskravet.

Utgångspunkten är att din make/maka har möjlighet att få uppehållstillstånd i Sverige, se 5 kap 3§ 1 p. Utlänningslagen. Uppehållstillstånd kan endast beviljas om du uppfyller försörjningskravet, se

Att ni har ett gemensamt barn talar för att han skulle få uppehållstillstånd i Sverige. Däremot måste försörjningsstödet ändå vara uppfyllt

Slutsatsen är att det inte som huvudregel inte finns någon möjlighet att få uppehållstillstånd utan försörjningsstödet uppfylls. Det är däremot svårt att avgöra hur det ser ut i din situation eftersom jag inte har tillräcklig information.

Jag rekommenderar dig därför att kontakta Migrationsverket för att du ska få ytterligare klarhet i frågan.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare