Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Jag är svensk medborgare, min flickvän malaysisk. Vi har varit i ett långdistansförhållande i 2 år. Vi har inte levt ihop utan spenderar någon vecka hos varandra då och då. Jag bor i Bulgarien, hon i Singapore. Målet är att leva tillsammans i Sverige inom 2-3 år, helst så att hon har permanent uppehållstillstånd i Sverige. Vad är enklaste vägen dit?

Jag förstår att vi behöver leva ihop innan hon ansöker, så att vi betraktas som sambos. Vi kan tänka oss att gifta oss också men jag förstår att det inte spelar så stor roll egentligen (?). Tänker jag fel om vi gör så här? Hon flyttar till Bulgarien under 2019 för att leva ihop med mig, vi lever 2 år i Bulgarien och sedan kan hon ansöka om (permanent?) uppehållstillstånd i Sverige på ambassaden i Bulgarien som min sambo. När hon väl beviljas uppehållstillståndet flyttar vi till Sverige.

Eller? Måste jag bo i Sverige när hon ansöker? Måste jag flytta till Sverige innan hon kan få uppehållstillstånd? Hon kan ju inte få uppehållstillstånd just nu eftersom vi inte har levt ihop ännu, så jag tänker att vi lever i Bulgarien tills vi uppfyller det villkoret.

Undrar också om jobb spelar någon större roll i sammanhanget. Jag har ett "mobilt" jobb som frilansare som jag kan ta med mig oavsett var jag bor, i praktiken som egenföretagare. Mina inkomster uppfyller försörjningskravet men jag kommer inte att vara anställd utan egenföretagare dvs. får starta ett företag i Sverige när flytten blir av.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en migrationsrättslig fråga som regleras i 5 kap. utlänningslagen (2005:716), UtlL.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning?

Det är fråga om uppehållstillstånd på grund av anknytning, då din partner har för avsikt att söka uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning till dig med stöd av regeln i 5:3a p.1 UtlL. Däri stipuleras att om ni har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med varandra och förhållandet framstår som seriöst får uppehållstillstånd beviljas. Detta innebär att det inte uppställs krav på att ni måste gifta er eller inleda ett samboförhållande innan ni ansöker om ett uppehållstillstånd.

Vid ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning gör Migrationsverket alltid en seriositetsprövning av förhållandet. Detta då man vill undvika ett kringgående av lagen. Det är personen som ansöker om uppehållstillstånd som ska göra det sannolikt att förhållandet är seriöst. Därefter gör Migrationsverket en helhetsbedömning utifrån de omständigheter i det enskilda fallet. Faktorer som är av betydelse vid denna bedömning är däribland hur länge förhållandet har varat, att parterna träffats i viss utsträckning, att de har god kännedom om varandra och att de har ett gemensamt språk att kommunicera på. Hänsyn tas också till om parterna har eller väntar barn tillsammans.

Faktorer som talar för att ert förhållande är seriöst är däribland att ni har haft ett långdistansförhållande i 2 år och att ni träffats i viss utsträckning under en längre tid.

Försörjningskrav?

Mycket riktigt gäller ett försörjningskrav för dig enligt 5:3b UtlL. Detta innebär att du måste kunna försörja dig och din partner samt ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er två. För att du ska kunna uppfylla försörjningskravet ska du även ha någon typ av inkomst. Inkomst från en näringsverksamhet omfattas.

Sammanfattning

Migrationsverket gör en seriositetsprövning vid ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning. I ditt fall finns det ett antal faktorer som talar för att förhållandet är seriöst. Dessutom är det vikigt att du uppfyller försörjningskravet om din partner ska ansöka anknytning till dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och lycka till!

Narin BanaeeRådgivare