Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Min sonson har gift sig med en mexikanska, kan han ta med henne hit till Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag från att din sonson är svensk medborgare.

Din sonsons mexikanska fru kan få uppehållstillstånd i Sverige baserat på hennes anknytning till din sonson.

Så länge förhållandet framstår som något skenäktenskap, vilket det inte bör göra om det inte är det, lär hon kunna få uppehållstillstånd baserat på den anknytningen. Man ser dock en trend på sistone att handläggningar av uppehållstillstånd tar väldigt lång tid. Hur lång tid handläggningen tar går att räkna ut på migrationsverkets hemsida (se här), i nuläget tycks det kunna ta över ett år.

Det som krävs av din sonson är, sedan en ny lag trädde i kraft sommaren 2016, att han har en tillräcklig bostad åt de båda och kan försörja både sig själv och frun (se lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige 9 §).

Sammanfattningsvis är alltså möjligheterna stora så länge försörjningskravet här ovan är uppfyllt. Problemet är att handläggningen brukar ta lång tid.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare