Uppehållstillstånd p.g.a. anknytning, make

Hejsan!

Jag är en svensk medborgare med utländsk backgrund, tidigare gift med en tjej från mitt hemland och nu är vi frånskilda!

Föra månaden reste till mitt hemland och efter att träffade min ex-fru syster (min tidigare svägerska), har blivit kär i varandra och bestämd att gifta oss i den närmaste framtiden och bo tillsammans i Sverige!

Nu undrar jag om vad som händer om vi gifter oss och hon ansöker uppehållstillstånd för att flytta hit till Sverige och bo hos mig? Finns det någon lag som förhindrar oss att bo tillsammans i Sverige?

Blir väldigt tacksam om ni svarar mig med lite förklaring OM det finns någon skäl att migrationsverket kan ge oss ett avslag på våran ansökan!

Med vänliga hälsningar

Saman Ardeshiri

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Upphållstillstånd på grund av anknytning kan ges enligt 5 kap. utlänningslagen (2005:716), UtlL. 5 kap. 3 § första stycket första punkten UtlL anger att uppehållstillstånd ska ges till någon som är make eller sambo till någon bosatt eller som beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Uppehållstillstånd för kvinnan ska enligt 5 kap. 3 § UtlL gälla i minst ett år.

Upphållstillstånd enligt nämnda paragraf ges endast om försörjningskravet i 5 kap. 3b § UtlL är uppfyllt. Det innebär helt enkelt att personen som söker uppehållstillstånd ska kunna klara sig genom att t.ex. leva med anknytningspersonen.

Skäl att inte bevilja tillstånd finns om ni uppgett felaktiga uppgifter eller har ett skenäktenskap, se 5 kap. 17 a § UtlL. En prövning av hur seriöst ert förhållande är kan komma att göras om Migrationsverket misstänker ett äktenskap för skens skull.

Sammanfattningsvis tror jag att din framtida fru kommer att beviljas uppehållstillstånd i Sverige.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare