Uppehållstillstånd med studietillstånd

Hej ! Jag och min familj har varit i Sverige nu i 6 år . Först min pappa kom och va sambo med en kvinna då fick han uppehålltillstånd för 2 år men senare fick han nt mer . Min pappa fick avslag från Migrationsverket , domstolen O allt de . Nu har vi på oss bara 3 veckor kvar att lämna landet . Jag är 19 år gammal och går nu på gymnasiet i 3dje året kommer att ta studenten om 3 månader och jag bor med min pojkvän, min fråga är kan jag ansöka om studeitillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5 kap. 10 § utlänningslagen (UtlL) får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd beviljas en utlänning som önskar vistas här i landet för arbete, studier, besök eller för att bedriva näringsverksamhet.

I 5 kap. 18 § UtlL anges att en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan. Detta gäller dock inte enligt 5 kap 18 § andra stycket 11 p. om det finns synnerliga skäl. För att din ansökan ska bifallas krävs därför att det finns synnerliga skäl. Detta är en bestämmelse som ska tillämpas restriktivt och endast i undantagsfall vilket innebär att det kan bli svårt för dig att få ett sådant tillstånd. Detta hindrar dig däremot inte från att ansöka.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem.

Ludvig MontanRådgivare