Uppehållstillstånd med anknytning

Hejsan! Min man och jag är lyckligt gifta, och har bott tillsammans i USA i 4 år. Nu har vi bestämt oss för att flytta, och jag har redan flyttat till Sverige för att fixa med jobb, lägenhet osv. Nu sitter min man i USA och försöker lista ut hur han ska börja med Migrationsverket. Vi har inte fått någon direkt hjälp om hur vi ska gå till väga och hoppas kanske ni vet något. Vi vill göra en ansökan online och undrar vilken som passar oss bäst? Måste vi registrera att vi är ett gift par till Skatteverket innan vi börjar med processen?

Hoppas på svar, tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Äktenskapet

Ett äktenskap som ingåtts utomlands är enligt huvudregeln giltigt i Sverige, om det är giltigt i den stat där äktenskapet ingicks (1 kap. 7 § lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap). Ert äktenskap är giltigt i Sverige så länge det är giltigt i landet ni gifte er i. Det finns dock en undantagsregel. Om ert äktenskap ingåtts enligt utländsk lag och om det vid tidpunkten för äktenskapets ingående skulle funnits hinder mot det enligt svensk lag och minst en av parterna då var svensk medborgare, om det är sannolikt att det ingåtts under tvång eller om partnerna inte var närvarande samtidigt vid äktenskapets ingående och minst en av dem då var svensk medborgare så erkänns inte äktenskapet i Sverige (1 kap. 8a § lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap).

Äktenskapshinder i Sverige

Den som är under 18 år får inte ingå äktenskap (2 kap. 1 § äktenskapsbalken) och äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon. Inte heller halvsyskon får ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av Socialstyrelsen (2 kap. 3 § äktenskapsbalken). Någon som redan är gift eller i ett registrerat partnerskap får inte heller ingå i äktenskap (2 kap. 4 § äktenskapsbalken). Om inga äktenskapshinder enligt äktenskapsbalken eller lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap så är ert äktenskap giltigt i Sverige.

För att äktenskap ska registreras och folkbokföras i Sverige måste ni visa upp ett intyg inför Skatteverket som visar att vigseln har ägt rum.

Uppehållstillstånd om du är gift

Det framgår av Migrationsverkets hemsida att den partner som bor i Sverige bör registrera äktenskapet hos Skatteverket i Sverige. Denna process bör vara avslutad innan ni ansöker om uppehållstillstånd. På samma sida finner ni information om t ex de krav som ställs på dig när din man ska flytta till dig och ansökningsförfarandet. Ni kan även ta del av hur lång tid det preliminärt kommer ta från att ni ansöker fram till att ett beslut tas. Din man kan ta del av samma information och genomföra sin ansökan, efter ert äktenskap registrerats, via den engelska versionen av Migrationsverkets hemsida.

Jag hoppas att jag besvarat er fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare