Uppehållstillstånd genom anknytning

Hej! Jag och mannen gifte oss i Turkiet för ett års sen och ansökte för min ska fyllta till Sverige. Vi har snart väntat i 1 år.. jag har en bostadsrätt här, har bra lön och är gravid nu(fjärde veckan).. men vi har forfarande inte fått en handläggare på Migrationsverket..jag kan jag göra för processen ska gå lite snabbare för mannen ska flytta hit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tidigare har migrationsverket kunnat erbjuda förtur vid vissa typer av ansökningar. På grund av det stora antalet asylsökande och den ökade belastning detta har inneburit för migrationsverket beviljar de inte längre förtur. Tyvärr får man på grund av detta förhålla sig till längre handläggningstider. Hur lång tid handläggningen av ärendet tar beror bland annat på hur komplext ärendet är och hur behovet av utredning ser ut. För att få en indikation på hur handläggningstiden kan komma att se ut kan du svara på några frågor på migrationsverket.se, denna länk hittar du här.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

MVH
Lisa AnderssonRådgivare