Uppehållstillstånd för samboende

Hej! Jag undrar ifall min tjej behöver åka tillbaka till sitt hemland för att ansöka om uppehållsstånd som sambos eller går det att hon kan söka härifrån från Sverige och åka till en ambassad här i Sverige och ansöka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är om man vill ansöka om uppehållstillstånd för att man vill bo med någon i Sverige måste man göra det i sitt hemland eller det land som man har tillstånd att bo i. I regel ska uppehållstillståndet vara klar innan man reser till Sverige.

Om man redan är i Sverige genom visum eller tillfälligt uppehållstillstånd för besök kan man få uppehållstillstånd för förlängt besök. Detta omfattar således inte rätten att bosätta sig i Sverige.

Om man redan har ett giltigt uppehållstillstånd som håller på att löpa ut finns det möjlighet att få ett nytt uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Man måste ansöka om nytt uppehållstillstånd innan ens gamla löper ut.

Undantag

Om man redan befinner sig i Sverige utan uppehållstillstånd kan man ansöka om uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Undantaget gäller om man väntar barn med en svensk medborgare eller en person med permanent uppehållstillstånd i Sverige. Om man redan har ett barn som är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd gäller samma sak.

Slutsats

Slutsatsen är således att om din flickvän befinner sig i Sverige utan uppehållstillstånd och ni inte har eller väntar några gemensamma barn är huvudregeln att hon måste åka tillbaka till sitt hemland och ansöka om uppehållstillstånd där.

För mer information gällande olika krav för uppehållstillstånd kan du besöka migrationsverkets hemsida (se här) som har tydlig information om gällande rätt.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare