Uppehållstillstånd för sambo

Min sambo och jag har ett nyfött barn. Jag är Svensk medborgare. Vår nyfödde son är svensk medborgare med automatik. Min sambo är Kinesisk medborgare och saknar svenskt uppehållstillstånd. Hon har svenskt personnummer och bor i Sverige. Vi vill skicka in en ansökan till migrationsverket för arbets- och uppehållstillstånd för henne. Min fråga är vilken lag/paragraf som ger henne rätt att leva och arbeta i Sverige skall vi åberopa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni bör åberopa 5 kap. 3 § 1p. utlänningslagen, som anger att uppehållstillstånd ska ges till en utlänning som som är sambo till någon som är bosatt i Sverige. Huvudregeln är att den som vill bo med någon i Sverige ska ansöka om uppehållstillstånd från sitt hemland (5 kap. 18 § utlänningslagen), men eftersom ni har ett nyfött barn kan din sambo omfattas av ett undantag som gör att hon kan få ansöka från Sverige.

Mer information för personer som redan är i Sverige och vill ansöka om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige finns på Migrationsverkets webbsida, här: Migrationsverket

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare