Uppehållstillstånd för nära anhörig

Hej!

Vi funderar på om det går för oss att ansöka om svenskt uppehålls tillstånd för min Thailändsk Flickväns syster som bor i Thailand. Hon har frågat oss om det går ?

Min sambo har bott här sen 2007 som har uppehålls tillstånd och har ansökt om att bli Svensk medborgare.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån omständigheterna du angett utgår jag från att ni undrar om din sambos syster kan få uppehållstillstånd på grund av anknytning, med din sambo som anknytningsperson. I 5 kap 3a § stycke 1 punkt 2 Utlänningslagen ges en möjlighet för nära anhöriga att få uppehållstillstånd. Till nära anhöriga räknas en vidare krets än kärnfamiljen, även syskon räknas in i detta begrepp. Din sambos syster räknas alltså som en nära anhörig, men enbart detta räcker inte för att få uppehållstillstånd. Det krävs även att systern stod i ett beroendeförhållande till din sambo i hemlandet samt att de bodde tillsammans. Om beroendeförhållande har sagts att anknytningspersonen och den nära anhöriga svårligen kan leva åtskilda. Det faktum att din sambo har bott i Sverige sedan 2007 och hennes syster i Thailand kan tyda på att något beroendeförhållande inte föreligger.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det verkar svårt för din sambos syster att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till din sambo. Jag har dock inte kännedom om alla omständigheter i ert fall.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga. Om det inte var uppehållstillstånd på grund av anknytning till din sambo som du syftade på så hör gärna av dig igen alternativt skriv en kommentar.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare