Uppehållstillstånd för förälder med barn i Sverige

Hei

Jeg har upphåldsrett sidan sep.2016 och fått uppeholdskort nov.2019. Har 4 barn en av barna bor i Norge och studerer på privat skole resten bor her i Sverige med de andre 3 barna. Min fru har hitta jobb i Norge utenfor grensekomun. Men hun må ha adresse i Norge men problemet er at jeg mister min upphåldskort. Kan man ansøke uppholdstilstånd på grunn av barna utan krav om forsørgelse jeg har fast jobb och har jobbet hele tiden her i Sverige tjener ca.530.000 brutto. Har stort nok lägenhet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du bor och arbetar i Sverige just nu och har uppehållstillstånd här med anknytning till din fru som nu skriver sig på en adress i Norge, samt att tre av dina barn bor i Sverige och att du nu undrar om du kan ansöka om ett nytt uppehållstillstånd på grund av att dina barn bor här.

Om du är förälder till ett barn under 18 år som bor i Sverige kan du ansöka om uppehållstillstånd med anknytning till barnet. Ni ska tidigare ha bott tillsammans och avsikten är att ni ska bo tillsammans i Sverige. Ansökan bedöms ofta enligt samma regler som för de som ansöker med anknytning till en annan familjemedlem. Normalt gäller att den person som du ska bo med i Sverige måste kunna försörja er båda. Han eller hon ska också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans i när du flyttar till Sverige. Kravet på försörjning och bostad gäller dock inte barn under 18 år. Det innebär att om du ska flytta till ditt barn som bor i Sverige finns det inget krav på att barnet ska kunna försörja dig.

Sammanfattningsvis innebär det att du har möjlighet att söka om uppehållstillstånd på grund av att dina barn är bosatta här och barnen är undantagna försörjningsstödet, om de är under 18 år.

Du har valt 30 minuters uppföljande rådgivning per telefon, jag kommer därför att ringa upp dig kl 12:00 på fredag 3/1. Om tiden inte passar är du välkommen att höra av dig till mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare