Uppehållstillstånd för barn

Hej

Min fru har 2 barn ( 15 och 13 år ) som bor i Brasilien. Hon har fått uppehållstillstånd för att stanna i Sverige. Barnen kunde tyvärr inte söka visum eftersom hon hade inte helt vårdnad om barnen men nu har hon det. Fråga är: kan barnen söka visum hut och vänta på svaret i Sverige eftersom mamman är det endast som har vårdnad om barnen ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du hör av dig till oss på Lawline!

Din fru har nu ensam vårdnad om barnen och frågan är om de kan stanna i Sverige med henne medan de söker visum. Ett visum är ett tillstånd för att resa in och vara i ett land under max 90 dagar. Som brasiliansk medborgare behövs inget visum för att besöka Sverige. Om tanken är att barnen ska flytta till mamman i Sverige behöver de uppehållstillstånd.

Frågor om uppehållstillstånd regleras i Utlänningslagen (UtlL)

Uppehållstillstånd för barn som ska flytta till en förälder i Sverige

Uppehållstillstånd ska ges till ett utländskt barn som är ogift och har en förälder som är bosatt i eller har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige (5 kap 3 § UtlL).

Huvudregeln är att uppehållstillstånd ska sökas från hemlandet

När en person vill ansöka om uppehållstillstånd i Sverige är huvudregeln att ansökan ska göras från hemlandet eller det land där personen har tillstånd att bo (5 kap 18 § UtlL). Det finns dock undantag från huvudregeln för de fall då personen redan befinner sig i Sverige. Dessa undantag regleras i 5 kap 18 § andra stycket UtlL och det undantag som jag anser passar bäst in på situationen är punkt 5 ("utlänningen har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där"). Detta undantag kan alltså beroende på migrationsverkets bedömning innebära att barnen kan vistas i Sverige i väntan på uppehållstillstånd.

Sammanfattning

Det bör inte vara några problem för barnen att söka uppehållstillstånd i Sverige och ansökan gör de som barn till mamman som har uppehållstillstånd. Anser migrationsverket att de faller in under undantaget jag beskrev ovan ska de kunna söka från Sverige, i annat fall får de söka från Brasilien.

Hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du välkommen att lämna en kommentar så svarar jag så fort som möjligt. Om fortsatt hjälp önskas, exempelvis med ansökningsprocessen, har vi på Lawline jurister som kan hjälpa er. Är ni intresserade av detta så är ni välkomna att ringa oss för mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Lars BergströmRådgivare