Uppdragsgivares rätt att få tillbaka depositionen vid ändrat datum för uppdraget

Hej!

Jag har bokat in en sminkös till den 31/5-19 och hon begärde 1500 kr i deposition, vilket vi har betalat. Bröllopet som vi bokade henne till har blivit uppskjutet, har jag rätt att få tillbaka min deposition?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik lag som reglerar hur deposition mellan en uppdragstagare och uppdragsgivare ska hanteras utan det är avtalslagen som tillämpas, för att ni har ingått ett avtal (muntligen eller skriftligen).

En deposition kan ha lite olika innebörder i olika situationer. I just ditt fall kan den ses som en förskottsbetalning eller som en typ av "försäkring/kompensation" för uppdragstagaren. För det fall du avbokar uppdraget får uppdragstagaren behålla den för att denne kan t.ex. ha tackat nej till andra uppdrag det datumet, vilket innebär en inkomstförlust för denna pga. din avbokning.

Om du kan få tillbaka hela depositionen beror helt på vad ni avtalade om när ni bokade uppdraget. Om ni har skrivit avtal och det står med i avtalet vad som händer med depositionen vid avbokning/ombokning gäller det. Om ni inte avtalade något om vad som ska hända med depositionen får man vända sig till den lagstiftning som närmast liknar er situation, t.ex. 42 § konsumenttjänstlagen. Där anges det att näringsidkare har rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts, t.ex. om ni har haft någon timmes konsultation och sminkösen har behövt köpa in speciella produkter till just din sminkning eller redan provsminkat dig och dylikt. Ersättningen ska motsvara det pris som skulle ha gällt om avtalet endast hade avsett vad som redan har utförts och näringsidkarens ersättning för förlust i övrigt pga. att denne inte tagit på sig andra uppdrag.

Observera dock att konsumenttjänstlagen är inte direkt tillämplig på er situation då förutsättningar i 1 § konsumenttjänstlagen inte är uppfyllda, men det är den närmaste lagstiftningen som finns att tillgå förutom avtalslagen och de avtalsrättsliga principerna som t.ex. att avtal ska hållas.

Om det funkar för er båda så är det bästa alternativet att ni ombokar till det nya datumet istället.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare