Uppdelning av samboegendom

Hej!

Jag och min sambo har bott ihop i 15 år och har tre gemensamma barn. Då jag träffade honom bodde han redan i villa, jag flyttade in och vi bodde där tillsammans i 6 år innan vi köpte nytt hus, där vi nu bott tillsammans i 9 år. Han äger huset till 100%, men jag står med på banklånen som låntagare. Han har gått in med vinstpengarna från förra huset i kontantinsats till detta vi nu bor i.

Vi ska nu separera och vi har inga papper skrivna på samboavtal. Vad har jag rätt till? Huset är införskaffat för gemensamt boende. Har jag rätt till hälften vid försäljning vid vinst alternativt förlust? Måste jag kontakta en advokat? Hur går jag tillväga med allt det här? Vi ska kontakta mäklare inom kort och lägga ut huset till försäljning. Vore tacksam för snabb rådgivning.

Vänligen,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppdelning av samboegendom görs utifrån Sambolagens regler om inget annat är avtalat.

Till skillnad från en äktenskapsseparation görs ingen "automatisk" bodelning av samboegendom vid en samboseparation, utan ex- samborna kan komma överens sinsemellan hur man ska dela upp samboegendomen. Om ena parten begär det kan man dock göra en bodelning, 8 § SamboL. Det innebär att all samboegendom ska delas lika.

I 3 § sambolagen framgår det vad som är samboegendom.Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Det som är relevant är alltså om bostad och bohag har förvärvat för gemensamt bruk. Med bohag menas möbler, hushållsmaskiner och andra liknande saker som är avsedda för det gemensamma hemmet. Dock ingår inte bohag som ena sambon använder uteslutande för eget bruk 6 § sambolagen. Exempel på sådant som inte är samboegendom är bilar, fritidshus, pengar på banken, aktier, kläder och båtar eftersom det inte är bohag eller bostad. De kommer man aldrig dela lika på om man inte har ett samboavtal som säger något annat.

Enligt 5 § 1 p SamboL är gemensam bostad bland annat fast egendom som samborna eller någon av dem om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål. Eftersom ni köpte huset för gemensamt bruk, det vill säga ni hade tänkt bo där tillsammans så är det att anses som samboegendom även om pengarna kommer från en försäljning från hans tidigare bostad. Även om din pojkvän står som ägare på huset ska den ingå i en eventuell bodelningen. Det innebär att ni kommer dela lika på vinst eller förlust vid en försäljning oavsett om någon har betalat mer eller mindre. Om ni däremot hade bott kvar i den förra bostaden hade det inte varit samboegendom.

Man behöver inte en advokat för att göra en bodelning utan man kan göra det tillsammans. I så fall räknar man upp vardera parts bohag och bostad som är samboegendom. Drar av skulderna för dessa (i det här fallet huslånet) och sedan lägger det tillsamman och delar lika, 12-14 §§ SamboL. Utifrån de andelar som har räknats ut så delar man upp bohaget och bostaden på lotter, 16 § SamboL. Varje gemensam sak som ena parten får dras av från dennes lott. En sambo har rätt att i stället för att lämna egendom till den andra sambon betala motsvarande belopp i pengar, 17 § SamboL.

Om man inte kommer överens om bodelningen kan man begära att tingsrätten utser en bodelningsförättare, det är en jurist som kommer göra bodelningen då (vilket såklart kan kosta pengar). Mer om bodelning och bodelningsförättare kan du läsa på svenska domstolars hemsida. http://www.domstol.se/Familj/Bodelning2/.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare