Uppdelning av kostnader i samboförhållande och samboavtal

Hej! Har en fråga!

Jag och min kille ska flytta ihop i ett radhus. Han har tagit lånet. Han har ett år kvar att plugga, skolan betalar hela hyran så jag kommer inte kunna stå skriven där första året. Men vi flyttar ju in ihop. Han vill att jag ska betala halva hyran och halva räntan sen. Är det rimligt? Tanken är att jag ska köpa in mig i radhuset när jag sparat ihop lite mer pengar. Men om det mot förmodan skulle ta slut mellan oss och jag betalat halva hans ränta, vinner ju inte jag något alls på detta.. och ska man skriva samboavtal? Så kluven!!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur bör ni dela upp kostnaderna?

Det finns tyvärr inga lagregler för hur ni ska fördela kostnaderna. Det är därför upp till er själva hur ni väljer att fördela kostnaderna. Jag vet att många par väljer att dela lika på direkta kostnader, till vilket exempelvis hyra, bredband och el räknas. Skulle ni lösa det på så sätt skulle du alltså betala 0 kronor för hyra, men däremot hälften av el och andra direkta löpande utgifter. Detta är som sagt bara en vanlig lösning och inte någonting som det finns stöd för i lag. Ni måste alltså gemensamt komma överens om vad ni tycker känns rimligt.

Samboavtal

Jag rekommenderar er absolut att skriva ett samboavtal. Skriver ni inget samboavtal är det Sambolagens regler som gäller om det tar slut. Sambolagen säger att ni om samboförhållandet tar slut ska dela lika på allt bohag (möbler) och bostad som skaffats för att ni ska använda det tillsammans. Detta gäller oavsett vem som har betalat för sakerna eller bostaden. Det innebär till exempel att trots att din pojkvän betalat huset själv har du rätt till halva värdet om han köpte huset i syfte att ni skulle bo där gemensamt. För att skriva ett juridiskt riktigt samboavtal kan jag råda er att läsa på ordentligt på nätet eller använda vår samboavtalstjänst.

Stort lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare