FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2017

Uppdelning av hus och inventarier vid skilsmässa den ena parten står på lånen

Hej,

Vi har lämnat in skilsmässopappren och jag sitter på behandlingshem pga. tablettmissbruk. Min fru och jag köpte ett radhus för några år sedan och hon skrev på lånen själv enligt rekomendation från hennes styrande föräldrar. Nu såg jag att lånen var lösta av svärföräldrarna och i deras mening är jag inte berättigad till delning av fastigheten eller inventarier! Känner mej lurad och överkörd! Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras i de regler som finns för gifta par, dessa regler hittar vi i äktenskapsbalken. I 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1, regleras att all egendom som inte är enskild egendom är så kallat giftorättsgods. För att något ska vara enskild egendom krävs det att det till exempel har införts i ett äktenskapsförord, att det står i ett testamente eller annat som nämns i 7 kapitlet 2 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1.

Anledningen till att jag tar upp detta är för att giftorättsgods ska ni dela på vid separation medan enskild egendom ska inte delas upp mellan er enligt 10 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. Således har föräldrarna rätt om man kan anse att huset och inventarierna är enskild egendom till din fru men inte annars.

Vad jag kan utläsa från den information jag har är att ni köpt huset och att det är du eller din fru som står som ägare för huset och inventarierna, således har ingen ärvt det, och därför är enda sättet för egendomen att bli enskild om ni skrivit detta i ett äktenskapsförord. Om ni inte har gjort det så ska huset och inventarierna delas mellan er båda vid en separation oberoende av vem som står på lånen och oberoende av vem av er som äger vad.

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna om du undrar något mer!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare