Uppdelning av gemensam bostad i samboförhållande och rätten att bo kvar i bostaden

Hej!

Jag har en fråga angående min son som är 26 år. Han bokade en nybyggd bostadsrätt för ganska många år sedan, han var då singel. 1915 blev den klar men då hade han träffat en tjej och det blev för trångt att bo i den lägenheten så de hyrde tillsammans en hyresrätt i andra hand och han hyrde under tiden ut sin bostadsrätten. Nu i maj beslutade han sig för att sälja sin bostadsrätt och köpa en större där de kunde bo tillsammans. Han har betalt kontantinsatsen och står på lånen själv. Han har även fått kontanter som gåva av mig till lägenheten. Flickvännen som ännu inte är svensk medborgare har betalt en mycket liten del av de faktiska kostnaderna då hon studerat och inte haft möjlighet till att bidra med mer. Det har under en längre tid fungerat dålig mellan dem och hon vill nu lämna min son men kräver att hon har rätt att bo kvar enligt sambolagen. Min fråga är om detta stämmer och om hon har någon rätt till ägandet av bostadsrätten? Min son har erbjudit henne att dra av skulden hon har till honom på 10 000kr om hon bara tar med sina personliga ägodelar/ presenter då hon endast betalat en liten del av det de köpt in till lägenheten.

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om vi börjar med själva rätten till egendom i ett samboförhållande så gäller då sambolagen. Denna säger att när ett samboförhållande tar slut så kan en bodelning ske, detta gäller om någon av parterna begär det och det ska ske inom 1 år, se https://lagen.nu/2003:376#P8S1.
Om en bodelning då ska ske så har båda parterna rätt till hälften var av den egendom som utgör samboegendom i förhållandet. Vad som utgör samboegendom är parternas gemensamma bostad och deras gemensamma bohag om detta har förvärvats för gemensamt bruk, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1.
Alltså spelar det ingen roll vem som står som ägare för den gemensamma bostaden om den har köpts för att båda parterna ska bo i bostaden och använda den tillsammans.
I detta fallet betyder det alltså att din sons föredetta sambo har rätt till hälften av bostadsrätten i en eventuell bodelning eftersom bostaden är deras gemensamma bostad och den har köpts för att de ska bo där tillsammans.

Däremot behöver detta inte betyda att hon har rätt att bo kvar i bostaden trots att hon har rätt till en andel av den. Enligt lag så är den den sambo som bäst behöver bostaden som ska få överta den. Dock krävs det att det anses rimligt utifrån omständigheterna att en sambo övertar en bostad som tillhör den andra parten, se sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P16S2.
I detta fall krävs det alltså att det finns omständigheter som pekar på att det är rimligt för din sons föredetta att överta bostaden då din son äger den.
Såndana omständigheter kan vara att det finns barn i förhållandet som parten som vill bo kvar har vårdnaden om eller annat som pekar på att det är rimligt för parten som inte äger bostaden att bo kvar. Finns det inte sådana omständigheter är det inte vanligt att en part som inte äger den gemensamma bostaden har rätt att bo kvar. Dock har din sons föredetta sambo i detta fall fortfarande rätten till hälften av värdet på fastigheten i en eventuell bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare