Uppdelning av arv mellan bröstarvingar och barnbarn

Har min mor rätt att dela upp sin förmögenhet på 350 000 kr i samband sin bortgång enligt följande:

75 000 kr till mig

75 000 kr till min syster

50 000 kr till barnbarn 1

50 000 kr till barnbarn 2

50 000 kr till barnbarn 3

50 000 kr till barnbarn 4

Jag och min syster är hennes enda barn. Min syster är mamma till de 4 barnbarnen. Jag har inga barn.

Hon har inte skrivit något testamente, utan bara muntligen sagt att det är hennes vilja.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det har hon inte, men hon har rätt att göra en snarlik.

Du och din syster är hennes bröstarvingar och därför har ni rätt till hälften av hennes arv, vilket blir eran laglott (2 kap 1§)

Uppdelningen bör se ut såhär för att den ska ske i enlighet med lagen:

350 000 kr totalt.

Du och din syster ska dela på 175 000 kr.

Du har rätt till 87 500 kr.

Din syster har rätt till 87 500 kr.

Barnbarnen får dela på 175 000 kr, alltså den andra hälften som din mamma fritt kan testamentera bort. Din systers barn får då 43 750 kr vardera.

Det är viktigt att din mamma skriver ett testamente och att det sker under korrekta former. Skulle det däremot vara så att ni alla är överens om att din mammas "original" uppdelning är bäst för alla så bör ni kontakta en jurist för att göra ett testamente där du och din syster får avsäga sig en del av er laglott.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Emma AnderssonRådgivare