FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/03/2019

Unga som inte är straffmyndiga och polis.

https://lagen.nu/1962:700#K1P6S1På min skola berättar lärarna att det vid flera tillfällen har ritats hakkors på väggar, bord med mera och att de då hämtar dit polisen för att berätta vem de misstänker eller om de redan vet vem som gjort det. Enligt lärarna så för polisen ett register där de skriver ner namnen på folk som ska ha ritat hakkors på väggarna eftersom att det klassas som hets mot folkgrupp. Min fråga är om polisen får skriva ner namn på personer som inte är straffmyndiga i sitt register eller om det bara är något som lärarna säger för att de inte vill att vi ska rita sådana symboler. Svara gärna snabbt och länka till brottsbalken så att jag får det förtydligat. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är åldern för straffmyndighet 15 år, varpå jag tolkar din fråga som att det rör sig om unga under 15 år, (BrB 1:6). Jag tolkar det också som att du undrar över polisens roll och om de får/kan kopplas in när det gäller unga under 15 år.

Vid frågor om brott är Brottsbalken (BrB) tillämplig. Då de/den brottsmisstänkte är ung, finns en särskild lag: Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (nu kallad LuL). I LuL 31 § 1 st framgår att unga misstänkta under 15 år men över 12 år, enbart får polisanmälas om straffvärdet på det aktuella brottet är minimun 1 år. Eftersom det här rör sig om hets mot folkgrupp rör det sig på ett straffvärde upp till högst 2 år (vilket vanligen innebär att minimum ligger på 14 dagar), och om brottet är ringa om böter som påföljd. (BrB 16:8) I detta fall kan det därför inte anses vara ett sådant allvarligt brott som kan föranleda en polisanmälan.

Vidare kan socialnämnden begära utredning av brott om det kan ha betydelse för socialnämndens insatser, LuL 31 § 2 st.

Polisen kan, LuL 31 § 3 st, på egen begäran inleda en utredning om brott om det behövs för att utreda om någon som fyllt 15 år deltagit, om det rör föremål sm kan bli förverkade eller om det av andra skäl har särskild betydelse (dvs. måste vara över 1 år i straffvärde), hänsyn till allmänt (exempelvis gängkriminalitet) eller enskilt intresse (möjliga sexualbrott eller utredning om kränkningsersättning).

Om den unge däremot ännu inte fyllt 12 år, får utredning enligt vad jag ovan angett, enbart inledas om det finns synnerliga skäl, vilket är ett högt ställt krav. Där förutsätts återigen att det rör sig om exempelvis grova brott, LuL 31 § 4 st.

Sammanfattningsvis är tanken man inte vill polisanmäla unga barn, som svar på din fråga. Polisen har dock möjlighet att utreda brotten ändå, och ska också göra det enligt de förutsättningar som jag ovan redogjort för. Däremot är socialnämnden i första hand ansvariga för unga lagöverträdare, och ska vid en ev. polisanmälan underrättas och kunna närvara vid förhör om den unge är under 15 år. (LuL 34 §)

Jag hoppas att du känner att du fått en inblick i hur regleringen ser ut. Har du följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare