FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/12/2015

Undvika bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag gifte mig för ca 9 månader sedan med en tjej som inte är svenskmedborgare och har aldrig varit här i Sverige. Det var alltså meningen att vi skulle söka tillstånd hos Migrationsverket för att hon skulle flytta till Sverige. Jag har även registrerat äktenskapet hos Skatteverket! Jag har misstänkt att hon bara ville utnyttja mig för att komma hit och begärde äktenskapsskillnad hos tingsrätten. Min fråga är: måste vi göra bodelning?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att bodelning ska göras vid äktenskapsskillnad. Det behövs dock inte om:

1. ni enbart har enskild egendom, t.ex. till följd av äktenskapsförord eller,

2. ingen av er begär att få överta bostad eller bohag från varandra.

Om ni fru vill göra bodelning, så har hon alltså rätt till det. I annat fall behöver ni inte göra bodelning. Detta framgår av 9 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare