Undvika att beskattas i Sverige när man bor i Storbritannien men vill driva verksamhet riktad mot Sverige på internet.

Hej,

Jag arbetar och bor sedan 19 månader i UK och betalar inkomstskatt här enligt ettårsregeln. Nu skulle jag vilja testa en affärside på den svenska marknaden (en nischad handelsplats/förmedlingstjänst online).

1. Om jag startar en enskild firma i Sverige/AB i Sverige för att driva denna verksamhet i Sverige kan de påverka min skattskyldighet i Sverige, dvs att jag kan tvingas betala inkomstskatt på min lön i Sverige istället för UK?

Lawline svarar

Hej och tack för at du ställer din fråga till Lawline.

Vilken typ av bolag?
Att starta ett AB i Sverige innebär att du startar en ny juridisk person som blir obegränsat skattskyldig i Sverige. En juridisk person kan inte omfattas av ettårsregeln och bolaget kommer därför beskattas i Sverige.

I dagsläget skulle jag snarare rekommendera dig att starta ett brittiskt bolag av varianten Ltd. som sedan kan arbeta mot Sverige utan att ha ett driftställe här eftersom din affärside verkar gälla online. Det får verka i Sverige men hör ändå hemma i Storbritannien och ska därför beskattas där. (Detta framgår av Art 7 i skatteavtalet här: Länk) Här handlar det alltså om bolagets vinst, inte din personliga inkomstskatt.

För övrigt kräver brittiska Ltd inte aktiekapital och är billiga att registrera. Men det kanske du redan känner till om du sköter din brittiska verksamhet via ett sådant och redan har förståelse för Companies Act från 2006.

Var du beskattas:
Med engelskt bolag:
Om du använder ett engelskt bolag så kommer det bolaget inte ha någon anknytning till Sverige och därför inte beskattas i Sverige om det inte kan anses ha ett "fast driftsställe" här. men det bör det inte kunna anses ha då du styr bolaget från Storbritannien.

Med svenskt bolag:
Om du använder ett svenskt bolag så bör ettårsregeln tillämpas ändå och beskattning sker då i Storbritannien av din tjänsteinkomst. Din personliga skatteskyldighet kommer inte påverkas, men(!) bolagets vinstbeskattning kan påverkas och ske i Sverige även om det antagligen även här anses som att det fasta driftsstället är Storbritannien. Här finns dock klart större risk att det svenska skatteverket ändå vill ha skatt...
Om ett svenskt aktiebolag lämnar utdelning (dvs, inte tjänsteinkomst) till dig som ägare i Storbritannien så kommer viss källskatt att beskattas i Sverige, den kommer dock avräknas i Storbritannien så att du inte ska betala dubbelskatt. Du kommer alltså att behöva betala in 5 % av skatten på utdelningen till Skatteverket och resterande till HMRC. (Framgår av Art. 10.2 och Art. 21.2a i ovan länkade skatteavtal).

Om du i dagsläget enbart betalar skatt i Storbritannien och vill fortsätta göra det rekommenderar jag dig att använda ett brittiskt bolag. Att EU-samarbetet är på väg bort kan dock leda till att detta i fortsättningen inte går att göra. Tills dess är det dock det mest praktiska alternativet för dig om du är van vid Companies act och HMRC att använda ett brittiskt bolag. Skulle det vid ett senare tillfälle innebära problem kan du då gå över till ett svenskt bolag.

Jag vill åter igen poängtera att Brexit gör situationen oklar. Själva skattesystemet förändras knappast av brexit, men din möjlighet att låta ett brittiskt bolag verka inom EU kan göra det... Just online-verksamhet som riktar sig till andra länder är ett område som förmodligen får mer reglering inom de närmsta åren eftersom det ökar väldigt mycket och skapar opassande effekter i skatterättsliga sammanhang.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare