FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt03/09/2018

Undgår jag beskattning enligt sexmånader om min lön i verksamhetslandet inte beskattas?

Hej!

Jag har tankar på att resa som au pair till Storbritannien. Min plan är att stanna i 10 månader, och min inkomst kommer att vara för låg för att jag måste skatta i Storbritannien. Eftersom att jag inte kommer att behöva skatta i Storbritannien på grund av de regler som gäller där, undrar jag om jag behöver skatta i Sverige? Jag följer ju trots allt de skatteregler som finns i GB vilka innebär att jag givetvis skulle skatta om jag tjänade mer. Om jag tjänat tillräckligt för att skatta i GB har jag förstått det som att jag inte behöver skatta i Sverige då min utlandsvistelse är längre än 6 månader. Gäller detsamma om man inte skattar enligt regelverket i landet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om skatterätt regleras i inkomstskattelagen (IL)

Först måste det prövas om du är obegränsad skatteskyldig eller begränsad skattskyldig (3 kap. 1 § IL). Obegränsad skattskyldig är det som ska prövas först och innebär att du är skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och från utlandet (3 kap. 8 § IL). I detta fall är du obegränsad skattskyldig med hänsyn till att du har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här (3 kap. 3 § 3 p. IL). Huruvida en person har väsentlig anknytning eller inte kan avgöras efter en bedömning av 3 kap. 7 § IL. Jag utgår från i mitt svar att du är svensk medborgare vilket är en faktor som utgör väsentlig anknytning (3 kap. 7 § första strecksatsen IL)

Det finns undantag från att vara obegränsad skattskyldig. Ett sådant undantag är bland annat sexmånadersregeln (3 kap. 9 § första stycket IL). För att denna undantagsregeln ska vara tillämplig krävs det att:du har en anställningsom innebär att du är utomlands i minst sex månader anställningsinkomsten beskattas i verksamhetslandet (arbetslandet)

Med hänsyn till att din lön inte kommer att bli föremål för beskattning kommer detta undantag inte bli tillämpligt. Samtliga rekvisit måste vara uppfyllda. I stället kommer du att beskattas enligt svensk rätt.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare