FrågaAVTALSRÄTTGåva09/05/2021

Undgå beskattning genom gåva?

Hej!

Låt säga att jag ska köpa en lägenhet (bostadsrätt) av en kompis för 1 000 000 kr, vilket är samma pris som han köpte den för.

Kan jag sedan ge honom 200 000 kr vid ett senare tillfälle, som en gåva, utan beskattning?

Syftet är givetvis att undvika kapitalskatt och att jag behöver ta ett mindre banklån.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att det ska vara fråga om en gåva måste en frivillig förmögenhetsöverföring från gåvogivaren till gåvotagaren ske. Pengarna måste därför överlämnas till kompisen, som därmed får pengarna i sin besittning (1 § GåvoL och 2 § GåvoL). Det ska också finnas en gåvoavsikt, det vill säga en vilja att ge bort pengarna. Utåt sett ska gåvohandlingen framstå som en akt av givmildhet. Dessutom ska parterna vara överens om att något vederlag inte ska utgå för gåvan. Någon motprestation får därför inte ha förekommit. I detta fall utgör "gåvan" en s.k. remuneratorisk gåva, eftersom den i själva verket är en motprestation för förvärvet av bostadsrätten. Pengarna utgör rätteligen betalning för bostadsrätten. Det är alltså inte fråga om en gåva, utan om betalning för bostadsrätten. Det är därför inte möjligt att undgå beskattning av summan eftersom det anses vara en kapitalvinst på grund av försäljningen av bostadsrätten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare