FrågaAVTALSRÄTTFormkrav20/07/2016

Underskrifters egenskaper

Hej, jag är arbetar som fastighetsmäklare och undrar om alla underskrifter i förmedlingsprocessen måste vara skrivna med blått bläck för att vara giltiga eller om det går lika bra med svart bläck? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det finns lagar om elektroniska signaturer för att underlätta användandet av dessa och det finns förbud i lag mot förfalskning av underskrifter. I lagstiftning finns det dock inte några krav på skriftliga underskrifters utformande och egenskaper. Det går lika bra med svart som blått bläck vid underskrifter.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare