Underrättelse till bostadsrättsfärening när man blir sambo

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt som min mamma äger, så jag hyr i andra hand med föreningens tillåtelse. Nu vill jag och min pojkvän vill flytta ihop i denna bostad, alltså att han flyttar in hos mig. Måste vi ha föreningens tillåtelse för detta eller kan jag bara meddela dem att detta kommer att ske?

Mvh

Malin

Lawline svarar

Hej Malin

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det beror på vad det står i föreningens stadgar. Det finns inga generella bestämmelser gällande den här frågan. Det är upp till varje bostadsrättsförening att sätta upp egna regler för vad som ska gälla i föreningen.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare