FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/03/2019

Underhållsskyldighet medan skola bedrivs på gymnasienivå

Hej! Jag undrar om min mamma kan KRÄVA att jag ska betala hemma om jag är 20 men studerar? Hur funkar det enl försörjningsplikten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En förälder har en underhållsskyldighet eller försörjningsplikt tills dess att barnet fyller 18 år, eller tills dess barnet fyller 21 år ifall studier på grundskole- eller gymnasienivå bedrivs till den åldern.

Du skriver att du är 20 år och studerar. Om du menar att du studerar på grundskole- eller gymnasienivå har din mamma fortfarande underhållsskyldighet gentemot dig och du borde då inte kunna krävas på betalning för försörjning. Om du dock studerar på högskolenivå har din mamma ingen underhållsskyldighet gentemot dig och du kan krävas på betalningar för att fortfarande bo hemma.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare