Underhållsskyldighet för sambo?

Hej,

Jag och min sambo ska separera. Jag pluggar och jobbar lite, han jobbar heltid (egenföretagare men har en i princip säkrad årsinkomst i det högre löneintervallet och stor möjlighet att jobba mer). Jag har mkt lite studiemedel kvar och ingen fast extrainkomst, däremot sparpengar jag kan leva på i nödfall. Vi kommer således ha stora inkomstskillnader. Jag har förstått att underhållsskyldigheten bedöms utifrån förvärvsförmåga och undrar om jag kan anses ha lika stor förvärvsförmåga som han då jag skulle kunna avsluta mina studier och börja jobba istället?

Jag undrar också hur bedömningen görs, är det summan respektive part har kvar efter fasta kostnader som boende etc, eller är det själva inkomsten, som underhållsskyldigheten baseras på?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar ifall det finns några möjligheter för dig att få underhåll från din sambo med tanke på era stora inkomstskillnader. I mitt svar utgår jag ifrån att ni är sambor och inte har några barn tillsammans.

Kort svar: Sambor saknar underhållsskyldighet för varandra och din sambo har därmed ingen skyldighet att betala något underhåll till dig om ni inte avtalat om det.

Eftersom ni är sambor blir sambolagen (SL) tillämplig. Stora delar av sambolagen är dock dispositiv, vilket innebär att om ni avtalat om något annat gäller det antagligen istället.

Underhållsskyldighet för sambo?

Till skillnad från när man är gifta så saknar sambor underhållsskyldighet för varandra. Detta innebär att din sambo har ingen skyldighet att betala någon form av underhållsstöd till dig varken innan eller efter ni separerat.

Rätt till egendom genom bodelning

Det du har rätt till är att begära bodelning, se SL 8 §. Om en sambo begär det ska sambornas gemensamma bostad och bohag som har köpts för att användas gemensamt fördelas mellan er, se SL 3 §. Det kan alltså vara ekonomiskt gynnsamt för dig att begära bodelning beroende på om ni äger en gemensam bostad och bohag.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare