Underhållsskyldighet bostadsrätt

Hej! Min undran är om en bostadsrättsförening eller innehavaren har skyldighet att reparera lamputtag i taket? Jag har flera som inte funkar/glappar. I badrummet är det ju fasta original lamphållare som inte fungerar. I lagen står det att föreningen ansvarar för elledningar, men slutar deras ansvar när en ledning/armatur inne i lägenheten inte fungerar? Är ju ganska dyrt att kalla ut elektriker för att byta ut flera eluttag i taket. Borde inte föreningen se till att de är säkra och fungerande? Mvh Micke

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår av bostadsrättslagen https://lagen.nu/1991:614 (7:12) att det är bostadsrättsinnehavaren som svarar för att hålla lägenheten i gott skick. Ett undantag från denna huvudregel är att föreningen svarar för reparationer av elledningar som föreningen försett lägenheten med och som tjänar fler än en lägenhet.

Man kan dela upp det i ett inre underhåll som bostadsrättsinnehavaren svarar för och ett yttre underhåll som föreningen svarar för. Det framgår dock inte av lagen vad som räknas som inre respektive yttre underhåll. Detta anses inte heller behövligt utan lagstiftaren har tänkt sig att detta ansvar ska regleras i stadgarna i respektive bostadsrättsförening. Det normala är att det är bostadsrättsinnehavaren som svarar för det inre underhållet men det är möjligt att i stadgarna reglera att föreningen ska ha ett ansvar som även omfattar inre underhåll. Om föreningen som du bor i inte har utvidgat sitt ansvar till att omfatta även inre underhåll är det sannolikt så att det är ditt ansvar att underhålla armaturen inne i lägenheten. Är det så att ledningen som förser armaturen med ström inte fungerar är detta troligtvis föreningens ansvar.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare