FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/07/2014

Underhållsskyldig när barnet ska läsa upp studentbetyg?

Om ett barn har slutat skolan och tagit studenten men ska läsa in ett ämne några v på hösten som inte blev godkända är jag fortfarande skyldig att betala underhåll eller underhållsbidrag och i så fall hur länge . Barnet är 20 år Med vänlig hälsning, Helen staaff

Lawline svarar

Hej!

Som förälder är du underhållsskyldig fram till dess att barnet är 21 år förutsatt att det går i skolan. Det som räknas som skola är studier i gymnasieskolan eller annan jämförlig 7 kap. 1 § 2 stycket föräldrabalken https://lagen.nu/1949:381#K7. Gymnasiet räknas som en grundutbildning därför omfattas även uppläsande av gymnasiebetygen av underhållsskyldighet. Därmed är du underhållsskyldig fram till dess att barnet är 21.

Jennifer RönnerhedRådgivare