FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2018

Underhållsbidrag vid begränsat umgänge för ena föräldern

Hej!

Kan min mans ex fru kräva pengar, nya kläder, blöjor mm för deras son som han inte ens får ha här hemma hos oss? Saken är den att hon vägrat låta deras son träffa pappan pga bitterhet för hon vart lämnad av min man. Efter många rättegångar samt genom familjerätten så har dom kommit överens om att sonen får träffa sin pappa en gång i veckan i ca 2 timmar. och med tiden förlänga deras träffar och till slut ha sonen här hos oss växelvis. Men frågan är kan hon redan nu kräva massa saker?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du använder Lawline!

Förälder är underhållsskyldiga till sina barn oavsett om de är vårdnadshavare eller inte, 7 kap. 1 § Föräldrabalken. Om ena föräldern inte bor med barnet ska denna som huvudregel fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, 7 kap. 2 § Föräldrabalken. Det spelar alltså ingen roll om fadern till barnet endast får träffa sonen 2 timmar i veckan.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare