FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/03/2016

Underhållsbidrag och bodelning

Hej

Min nuvarande partner har varit på sitt första besök på bodelning.

Det verkade som att juristen och X-frun hade gaddat ihop sig. ( dom sa att dom pratat vid flera tillfällen....) Bodelaren sa att X-frun ska komma med ett förslag på belopp som han ska betala till sina två barn varje månad. Det handlade tydligen om fyra till femtusen per barn.

Givetvis vill han ju betala för sina barn. Men han behöver väl aldrig betala mer än "underhåll".

Min partner hade varit som ett levande frågetecken. För visst handlar en bodelning om att dela upp skulder och tillgångar ??

Är det inte så att underhåll ansöker den förälder som har barnen och parterna inte kommer överens.

Min partner vill gärna vara med och betala för sina barn.

Då räcker det väl att de delar upp alla kostnader. Då ska han väl inte betala "underhåll" uttöver ?

Det finns en skriftlig inbjudan till BODELNING !!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning handlar som du säger om att dela upp egendom vid skilsmässa, 9 kap 1§ Äktenskapsbalken, och inte om hur mycket en förälder ska betala i underhåll för barnen.

Gällande underhåll har barnets föräldrar en skyldighet att svara för detta efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga, 7 kap 1§ Föräldrabalken. Underhållsskyldigheten fullgörs antingen genom att ha barnet boende hos sig eller att genom att utge underhållsbidrag till boendeföräldern, 7 kap 2§ Föräldrabalken. Vid växelvist boende (om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna) behöver inget bidrag utges. Underhållsbidrag bestäms antingen genom dom eller avtal. Hur mycket man är skyldig att betala i underhållsbidrag beror på föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga och barnets behov.

Din partners ex-fru kan alltså genom dom eller avtal kräva att din partner betalar minst det underhållsbidrag hon enligt lag har rätt till. Om ni däremot har ett annat avtal där hon får ut minst denna summa, kan hon inte kräva mer pengar. Oavsett vad har detta ingenting med bodelningen att göra.

Hoppas du har fått svar på din fråga, om inte så tveka inte höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare