Underhållsskyldighet för sambopar

Hej! Jag och min pojkvän vill flytta ihop. Jag är student och försörjer mig på studiemedel, han är arbetssökande och får försörjningsstöd. Ses jag som försörjningsskyldig för honom? De kan väl inte mena att två vuxna personer ska försörja sig på under 10 000 i månaden? För att kunna hyra en lägenhet i den här stan måste vi betala typ 8000 i hyra, minst. (För en trea eller en fyra. En tvåa kanske skulle räcka just nu, men vi planerar att skaffa barn. Och när mina 6 år i kö kanske inte ens räcker till en lägenhet nu, och ködagarna nollställs när vi skriver kontrakt... så känns det bäst att sikta på åtminstone en trea redan nu.) Och vi är ju inte gifta. Spelar det någon roll ifall vi registrerar oss som sambos eller inte...?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till skillnad från vad som gäller för äkta makar finns ingen underhållningsskyldighet för sambopar. Detta innebär för er del att Du inte är försörjningsskyldig för din sambo. Gifter ni er blir däremot saken annorlunda (se bland annat 6 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Det finns inte heller någon myndighet eller liknande där man kan registrera samborelationer i Sverige.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare