FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/08/2017

Underhåll vid växelvist boende

Hej !

Har delad vårdnad o underhåll på 3000 i månaden

Nu ska vi ha växelvis boende o nu undrar jag hur mycket

jag kan få i underhåll ? Hälften eller ? är bara en prövotid.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Föräldrars underhållsskyldighet regleras i föräldrabalken (FB).

Båda föräldrarna är underhållsskyldiga för sitt barn utifrån vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga, FB 7 kap. 1 §. En förälder kan antingen fullgöra sin underhållsskyldighet genom att ha barnet varaktigt boende hos sig och därigenom betala löpande utgifter för barnet eller genom att betala underhållsbidrag till barnet, FB 7 kap. 2 §. Om barnet bor växelvis hos föräldrarna, alltså ungefär lika mycket hos båda, är huvudregeln att ingen av föräldrarna ska betala underhållsbidrag.

Enligt ett rättsfall från högsta domstolen (NJA 2013 s 955) kan dock en förälder i vissa fall åläggas att betala underhållsbidrag till barnet trots att barnet bor växelvis hos båda föräldrarna. Detta är under förutsättning att den föräldern har avsevärt större ekonomisk förmåga än den andra föräldern.

Om det är så att ditt barns pappa har avsevärt större ekonomisk förmåga än dig är det alltså möjligt att han fortfarande kan bli underhållsskyldig trots att boendet nu ska vara växelvist, annars är huvudregeln att ingen av er ska betala underhållsbidrag till barnet.

Det finns dock en möjlighet att söka underhållsstöd från Försäkringskassan vid växelvist boende. Vad som krävs för att få underhållsstöd i en sådan situation är att barnet är folkbokfört hos en av föräldrarna, att föräldrarna har gemensam vårdnad eller att en av föräldrarna har enskild vårdnad, att den sökande föräldern och barnet bor i Sverige och att barnet bor hos den sökande föräldern under minst tolv dagar per månad. Det finns även en gräns för hur mycket man som sökande får tjäna per år då detta alternativ enbart riktar sig till föräldrar med låga inkomster. Du kan läsa mer och ansöka om underhållsstöd på Försäkringskassans hemsida, se här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare