FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2024

Rättigheter och skyldigheter för en 19 åring som går på gymnasiet

Hej Har en dotter som är 19 år. Har ADHD och är bipolär. Hon går fortfarande i skolan då hon fått gå om högstadiet (IM). Hon får pengar från försäkringskassan 11500 kr, sitt underhåll och sen CSN på 2250 kr ( 1000 kr extra för går praktiska som ska gå till mat och eventuellt transport). Hon betalar 2000 kr hemma för att lära sig att det kostar. Hon tar ingen hänsyn till oss andra. Kommer hem när hon vill, släpar hem folk mitt i natten, bjuder på mat osv. Hon säger att hon har rätt till detta då hon betalar för rummet och jag ska skita i vad hon gör o vem hon tar hem då hon betalar. Vad kan jag göra. Vad är min rätt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den monetära aspekten

Av 7 kap. 1 § första stycket FB svarar man som förälder, oavsett om man är vårdnadshavare eller inte, för barnets underhåll fram tills att barnet fyllt 18 år. Går barnet däremot i grundskola eller gymnasiet så har föräldrarna en underhållsskyldighet så länge skolgången pågår. Denna underhållsskyldighet gäller däremot enbart tills att barnet fyllt 21 år, 7 kap. 1 § andra stycket FB. Det framgår i frågan att personen förvisso är över 18 år men däremot studerar hon fortfarande på gymnasiet. Detta innebär att trots att du som förälder inte längre innehar någon rättighet att bestämma över ditt barn när hon fyllt 18 år så har du fortfarande en underhållsskyldighet. Underhållsskyldigheten innebär ett ansvar att svara för barnets behov som kan omfatta kostnader för boende. Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar såsom barnbidrag, Prop 1978/79:12 s 154.

Rättigheter att påverka barnets val

Jag förstår det som att största problematiken för dig är att du upplever att ditt barn missköter sig bland annat genom att komma hem sent på kvällarna. Vårdnaden upphör dock när barnet fyller 18 år, och från och med då har vårdnadshavaren inte längre rätt att bestämma över barnets umgängen, sovtider och andra sådana angelägenheter rörande barnet (6 kap. 2 § FB). En annan omständighet som följer av att ett barn fyller 18 år är att barnet blir myndigt och då själv får råda över sin egendom och ingå avtal utan vårdnadshavares samtycke (9 kap. 1 § FB). En förälder kan alltså inte förhindra sitt myndiga barn från att köpa vissa saker eller från att rättsligt förbinda sig på andra sätt. Det finns alltså inga rättsliga medel att ta till utan är istället upp till dig och din dotter att komma överens, alternativt väntar ut tills du inte längre inte har en underhållningsskyldighet och kan begära att din dotter flyttar hemifrån.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare