FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/07/2019

Underhåll för barn efter studenten

Hejsan. En fråga, min dotter har tagit studenten i år och jag betalar nu inte underhåll för henne. Men, nu har hon kommit på att hon kanske vill läsa några kurser eller ett fjärde år för att hon inte tar sig in på universitetet och vill läsa in matte 3. Måste jag börja betala underhåll igen nu??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt föräldrabalken 7 kap. 1 § 2 st. så upphör förälderns underhållskyldighet när barnet blir 18 år eller om barnet fortfarande går i grundskola, gymnasium eller annan jämförlig utbildning, dock längst till dess att hen är 21 år. I praxis (NJA 1990 s. 49) fastställde högsta domstolen att underhållskyldighet skulle utgå för ett barn som fortsatte med tilläggsutbildning inom gymnasieskolan. Det innebär alltså att du kommer att vara underhållsskyldig när din dotter fortsätter inom ramen för sin grundutbildning på gymnasienivå.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare