Under vilka omständigheter kan det bli nyval?

https://lagen.nu/1974:152#K1P1S1https://lagen.nu/1974:152#K1P1S1Hej. Vad krävs för att folket ska kunna avsätta regering och riksdag samt kräva nyval? Jag förstår att ingen enskild individ har den makten, men om tillräckligt stor del av befolkningen är missnöjd måste det väl rimligen gå att påverka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är osäker på vad du menar med att "en tillräckligt stor del av folket är missnöjd". Jag kommer därför i mitt svar gå igenom generellt vad som gäller angående relationen mellan folket och riksdag respektive regering, samt i vilket fall ett nyval eller extraval kan bli aktuellt.

All makt utgår ifrån folket

En mycket viktig princip i det svenska statsskicket är folksuveränitet. Det betyder att all offentlig makt ska utgå från en församling som är vald av folket. Med andra ord har riksdag och regering bara makt för att vi som väljare valt att ge dem förtroendet att representera våra åsikter. Detta kommer till uttryck redan i regeringsformens (RF) första paragraf.

Folkets främsta företrädare är riksdagen (RF 1 kap 4 §). Vi ger dem vårt förtroende och godkännande att styra landet genom direkta val som hålls vart fjärde år (RF 3 kap 1, 3 §). Ett valresultat anses alltså vara det officiella uttrycket för det folkliga stödet, eftersom samtliga röstberättigade här ska ges möjligheten att tycka till.

Omval- om valet inte gått rätt till

Dock finns risken att valet inte gått rätt till. Till exempel kanske valsedlar kommit bort eller folk hindrats från att rösta. Då har varje person som varit röstberättigad möjlighet att överklaga resultatet till Valprövningsnämnden. Nämnden prövar då överklagandet och kan om de anser att det behövs utlysa omval i de valkretsar som berörs (vallagen 15 kap 3, 4, 13 §).

Extraval- om ingen kan bilda regering

Regeringen tillsätts genom att talmannen (riksdagens ordförande) lämnar ett förslag till statsminister. Oftast föreslår han ledaren för det parti som fått flest röster i valet. Riksdagen måste sedan godkänna statsministern. Det görs genom en omröstning där personen måste undvika att få mer än hälften av ledamöterna mot sig (RF 6 kap 4 §). Att lägga ner sin röst är alltså i princip samma sak som att rösta ja. Detta system kallas för negativ parlamentarism.

Om riksdagen säger nej får inte personen bilda regering. Då måste processen ovan göras om. Om riksdagen säger nej fyra gånger måste ett nytt val hållas. Det kallas extra val (RF 6 kap 5 §). I det läget har inget parti tillräckligt stöd för att bilda regering, och folket måste tillfrågas ännu en gång.

Inget sätt för väljarna att ställa politiker till svars för brutna vallöften under mandatperioden

Som du uttrycker det verkar det som att du genom någon slags namninsamling/opinionsundersökning skulle vilja tvinga fram ett nyval. En sådan skulle dock aldrig få samma legitimitet som ett val, då det enbart är där som alla kan ges chans att yttra sig. Så länge valet går till på ett demokratiskt sett, vilket garanteras av grundlagen och vallagen, är det ett legitimt uttryck för folkets vilja.

Det finns alltså inget sätt att enligt grundlagen hålla politiker som brutit sina vallöften ansvariga under mandatperioden från väljarnas sida. Om du som individ känner dig missnöjd eller sviken har du alltså möjlighet att rösta igen om fyra år, eller att engagera dig politiskt.

Hilda HanssonRådgivare