Under vilka förutsättningar får privat skola göra orosanmälan angående elev som fyllt 18 år?

Får privat skola göra orosanmälan angående elev över 18 år. I så fall i vilka fall?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer dela upp svaret i tre underrubriker för tydlighetens skull. Då frågan handlar om en elev som fyllt 18 år utgår jag från att eleven går i gymnasieskolan.

Finns det en generell anmälningsskyldighet för skolor?

Det finns en anmälningsskyldighet för både privata och kommunala skolor när det misstänks att ett barn far illa (14 kap. 1 § Socialtjänstlagen). Denna anmälningsskyldighet gäller enbart barn och därför är den inte aktuell när det handlar om någon som fyllt 18 år och är att betrakta som vuxen.

Finns det möjlighet för en privat skola att orosanmäla en elev som fyllt 18 år?

Gymnasieskolan är enligt huvudregel bunden av sekretess när det handlar om elevers personliga förhållanden. (23 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen (OSL)). Sekretessen kan dock brytas, det finns en generalklausul (allmänt hållen lagregel som täcker fall som inte lagstiftaren kunnat förutse) som ger rätt att lämna ut en sekretessbelagd uppgift till myndighet (10 kap. 27 § OSL). En sådan uppgift kan exempelvis vara en orosanmälan. Svaret är alltså ja, en privat skola har möjlighet att orosanmäla även de som fyllt 18 år under vissa förutsättningar.

Under vilka förutsättningar får en orosanmälan göras när eleven fyllt 18 år?

Det krävs att det är ett starkt informationsbehov och handlar alltså om allvarligare fall. Exempel på detta är alkohol eller drogmissbruk. Bestämmelsen täcker inte ringa fall (av mildare slag), intresset av att uppgiften lämnas ut ska vara starkare än intresset som sekretessen ska skydda.

Sammanfattning

Det går att göra en orosanmälan men det får inte vara på grund av svaga antaganden utan det ska finnas starka skäl som talar för att uppgiften lämnas ut.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare