Under vilka förutsättningar får EU-medborgare stanna i Sverige?

Hej,

Min flickvän och jag planerar att bli sambos sommaren 2021. Hon bor i Serbien men har både serbiskt och kroatiskt pass och hon ska då flytta till mig i Sverige.

Jag är svensk medborgare och har min egna bostad och arbetar.

Vad behöver jag göra/ vart vänder jag mig, för att hon ska kunna flytta till mig och vilka krav finns det som jag behöver uppfylla för att hon ska kunna flytta hit?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Kroatien är ett medlemsland i EU, och din blivande sambo är således EU-medborgare. EU-medborgare har rätt att stanna i Sverige i tre månader utan anledning. Ska man stanna ytterligare tid krävs att någon av förutsättningarna i utlänningslagens 3 a kap 3 § är uppfyllda. De är som följer:

är arbetstagare eller egen företagare i Sverige,har kommit till Sverige för att söka arbete och har en verklig möjlighet att få en anställning,är inskriven som studerande vid en erkänd utbildningsanstalt i Sverige och enligt en försäkran om detta har tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning samt har en heltäckande sjukförsäkring för sig och familjemedlemmarna som gäller i Sverige, ellerhar tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning och har en heltäckande sjukförsäkring för sig och familjemedlemmarna som gäller i Sverige. Rekvisiten är alternativa, det vill säga det räcker med att en av punkterna är uppfyllda för uppehållsrätt.Dessutom bör det tilläggas att hon enligt folkbokföringslagen 3 § är skyldig att skriva sig på den adress ni bor på. Hoppas du fick svar på din fråga!
Pontus AlmquistRådgivare