FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/10/2016

Under vilka förutsättningar är arv enskild egendom? Vad innebär det att egendom är giftorättsgods?

Hej

I arv efter min far erhöll jag ett kontantbelopp för ett år sedan. Jag och min fru valde att använda en merparten av dessa kontanter till att lösa ut en del av de blancolån vi gemensamt hade tagit.

Nu återstår ca 200 000 kr. Vi är gifta och har två gemensamma barn. Min hustru har från ett tidigare äktenskap tre egna barn.

Min fråga är om dessa pengar vid min eventuella bortgång betraktas som min hustrus och mina gemensamma eller om de betraktas som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som är enskild egendom framgår av äktenskapsbalken 7 kap 2§ https://lagen.nu/1987:230#A3. Där stadgas att för att egendom i arvsfall ska vara enskild krävs ett testamentesförordnande att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom. Om din far inte har skrivit testamente om att arvet ska vara din enskilda egendom är det således giftorättsgods.

Följden av att egendom är giftorättsgods är inte att egendomen är din och din frus gemensamma, utan bara att den ska delas lika vid en eventuell framtida separation eller bortgång. Innan en separation eller bortgång är ett faktum är pengarna 100% dina att göra vad du vill med utan att din fru kan göra anspråk på dem. Skulle du t ex välja att spendera allt har din fru inget att säga till om.

Om du vill att egendomen ska bli din enskilda egendom kan du och din fru ingå ett äktenskapsförord om att det ska vara din enskilda egendom. Det krävs dock att din fru går med på att ingå ett sådant äktenskapsförord. Äktenskapsförord måste registreras hos Skatteverket för att bli giltiga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare