FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/09/2022

Undantas vigsel- och förlovningsringar bodelning och hur påverkas detta av ett äktenskapsförord?

Hej! Jag och min partner har upprättat ett äktenskapsförord där vi har skrivit följande: "All egendom och de ekonomiska tillgångar som respektive äkta make idag äger och/eller innehar, oavsett om egendomen och tillgångarna förvärvats eller erhållits innan eller under äktenskapet (t ex genom arbete, arv, gåva, testamente) samt all egendom och ekonomiska tillgångar som respektive äkta make framöver förvärvar eller erhåller på vad sätt det vara må ( t ex genom arbete, arv, gåva, testamente) utgör och ska utgöra vardera äkta makes enskild egendom, vari den andra maken inte ska äga giftorätt." När vi nu ska göra en bodelning dök frågan angående våra förlovnings- och vigselringar upp. Vi har inhandlat dessa ringar gemensamt och inget dokument är upprättat typ gåvohandling. Jag hävdar att värdet av dessa ringar ska delas lika medan min partner är av uppfattningen att det är att betrakta som en gåva där min vigselring tillhör mig och hennes två ringar tillhör henne. Vad gäller rent juridiskt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar frågor om giftorättsgods och bodelning.

Vad är äganderättsförvärv?

Att bli ägare till en egendom kan uppnås på olika sätt. Vanligen får man äganderätten till något genom ett derivativt fång, det vill säga när äganderätten övergår från person A till person B, till exempel genom byten, gåvor eller köp. I ditt fall har ni köpt ringarna tillsammans, varför ni inledningsvis bör ha samäganderätt till ringarna (1 § samäganderättslagen). Det är dock vanligt att blivande makar delar upp ringarna mellan sig genom att ”ge” varandra respektives ring, till exempel vid vigseln när man faktiskt överlåter ringarna till varandra. Så länge detta görs frivilligt med en gåvoavsikt och ett faktiskt överlämnande blir gåvohandlingen bindande (1 § gåvolag). Att bära på ringar på sina fingrar kan därför tolkas som att ringarna har getts bort i gåva. Därför antar jag att ni båda har gett bort era andelar i ringar som gåva till varandra. Du kan bestrida detta, men det är svårt i praktiken.

Hur vet man vad som är giftorättsgods och vad som är enskild egendom?

Inledningsvis gäller att när ett äktenskap upplöses, så ska all egendom, dvs. giftorättsgods, som makarna äger fördelas (1:5 och 9:1 ÄktB), om inte egendomarna är enskilda (7:1 ÄktB), till exempel genom ett äktenskapsförord (7:2 ÄktB). Å andra sidan ska personliga föremål i skälig omfattning också undantas bodelning, t.ex. kläder, smycken, parfym och dylikt (10:2 ÄktB). I skälig omfattning betyder att väldigt dyra saker ska ingå i bodelningen, trots att sakerna är personliga.

När börjar ett äktenskapsförord att gälla?

Ett äktenskapsförord får först verkan från och med den dag då äktenskapsförordet har getts in till Skatteverket. Ger man äktenskapsförordet in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks, så gäller det från och med att äktenskapet har ingåtts. Annars gäller äktenskapsförordet först från och med den dag då det ges in till Skatteverket (7:3 3 st. ÄktB). Detta betyder att om ni inte har gett in äktenskapsförordet till Skatteverket än, så gäller det inte och all egendom ska därmed anses utgöra giftorättsgods. Jag antar dock att äktenskapsförordet har ingetts i tid och att det gäller fullt ut sedan äktenskapet har ingåtts.

Ska ringarna ingå i bodelningen?

Jag tolkar ert äktenskapsförord på följande sätt. All er egendom som ni äger och som ni framöver kommer att förvärva eller har förvärvat innan eller under äktenskapet, oavsett förvärvssätt, ska utgöra vardera makens enskilda egendom, i vilken den andra maken inte ska ha rätt till giftorätt. Det bör innebära att de ringar som ni köpte och gav till varandra bör anses vara er enskilda egendom. Anledningen är att ringarna förvärvades innan äktenskapet och gavs till varandra i gåva. Är ringarna dock inte alltför dyra, så bör ringarna även kunna undantas bodelning därför att de bör anses vara personliga föremål, oavsett om ert äktenskapsförord är giltigt eller inte. Är ringarna väldigt dyra, så bör de ingå i bodelningen, men endast om ert äktenskapsförord inte är giltigt. Kan du däremot visa att ringarna inte har getts i gåva till varandra, så samägs ringarna fortfarande och bör delas lika, därför att ringarna ska ses vara samägda. Att visa att ni inte har gett ringarna i gåva till varandra borde dock bli väldigt svårt i praktiken.

Avslutande ord och min rekommendation

Utifrån min tolkning och bedömning av din fråga skulle jag svara att ringarna utgör enskild egendom och att ringarnas värde inte ska delas lika enligt samäganderättslagen, därför att ringarna snarare bör ses som att ni har gett ringarna till varandra som gåvor. Vidare bör ringarna utgöra enskild egendom på grund av äktenskapsförordet, så länge det har registrerats hos Skatteverket. Har det däremot inte registrerats, så bör all er egendom utgöra giftorättsgods, och är ringarna dessutom ganska dyra, så bör de ingå i bodelningen, därför att ringarna troligen då inte skulle kunna undantas som personliga föremål. Om du vill bestrida att någon gåva har getts, så skulle jag rekommendera att du tar kontakt med en jurist för driva en sådan tvist med din partner.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare