Undantag från huvudregeln om ansökan före inresa vid uppehållstillstånd

Hej , jag har varit gift med en nordisk medbogare som varit bosatt i sverige med anledning av detta fick jag uppehållskort i sverige . vårat förhållade tagit slut efter 2 år .

Nu jag är sambo med svensk medborgare och Jag fast änställd och studera distans på komvux .

Migrationsverket gjörde en bedömning att min uppehållsrätt har förfallit eftersom mitt relation upphördes .så enlig migrationsverket min änsökan om uppehållstilltång kan inte prövad medan jag bifinner mig i sverige .

Problem är att jag har ett lån på 300 tusen och om jag ska söka från mitt hemland (algeriet) det kommer ta lång tid ,jag kan både hamna på kronofogden och fölora mitt jobb .

Finns någon chans att söka utan att man åka utomland ???

Tack för din svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Jag vill börja med att beklaga din situation. Jag förutsätter att du har gjort din ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning till personen du förr var gift med. Detta regleras i 5 kap. 3 § utlänningslagen. Jag förutsätter också att du är skild.

Huvudregeln för uppehållstillstånd är att ansökan görs före inresa till Sverige. Det framgår av 5 kap. 18 § 1 stycket utlänningslagen att ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning skall göras och beviljas före inresa i landet. Från detta finns det en del undantag som går att utläsa från det 2 stycket:

1. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd här som flykting eller annan skyddsbehövande enligt 1 § eller kan beviljas uppehållstillstånd här med stöd av 21 kap. 2, 3 eller 4 §,

2. utlänningen med stöd av 6 § bör beviljas uppehållstillstånd här,

3. en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som beviljats en utlänning med familjeanknytning med stöd av 3 § första stycket 1 eller 2 b eller 3 a § första stycket 1 eller andra stycket,

4. utlänningen kan beviljas eller har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd här med stöd av 15 §,

5. utlänningen enligt 3 § första stycket 1–4, 3 a § första stycket 1–4 eller andra stycket har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där,

6. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd med stöd av 3 § första stycket 5,

7. en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som med stöd av 10 § har beviljats en utlänning i fall som avses i 6 kap. 2 § första stycket,

8. utlänningen kan beviljas uppehållstillstånd enligt 15 a eller 15 d §,

9. utlänningen med stöd av 10 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för studier och antingen slutfört studier som motsvarar 30 högskolepoäng eller fullföljt en termin vid forskarutbildning,

10. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd enligt 2 a eller 2 d §, eller

11. det annars finns synnerliga skäl.

Min tolkning av den information du har givit är att det är punkt 11 som kan bli aktuell. "det annars finns synnerliga skäl" eftersom du har skapa ett liv i Sverige, har jobb, utbildar dig och har en ny samborelation med en svensk medborgare. Du kan argumentera för att du har en stark och särskild anknytning till det svenska samhället som skäl för att du ska få ansöka om uppehållstillstånd trots att du redan är i Sverige. Det kan vara så att någon annan punkt i listan passar in på din situation men jag kan inte bedöma det med den information du har skrivit.

Även punkten 5 kan bli aktuell, undantag från huvudregeln att ansökan om uppehållstillstånd måste göras innan inresa till landet kan bland annat göras om det finns synnerligen ömmande omständigheter som gör att utlänningen bör få stanna här eller om det annars finns synnerliga skäl. Undantag kan också bland annat göras om utlänningen har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte är skäligt att kräva att han eller hon reser till ett annat land för att ansöka därifrån. Det framgår av 5 kap. 18 § utlänningslagen (2005:716). - En utlänning kan få uppehållstillstånd om han eller hon har bott tillsammans med någon som är bosatt i Sverige även om de inte har stadigvarande bott utomlands. Detsamma gäller om utlänningen tänker gifta sig eller börja leva tillsammans med någon som är bosatt här. För att utlänningen skall få tillstånd krävs det att förhållandet mellan parterna framstår som seriöst. Om du och din sambo blir gravida, är det ett starkt skäl enligt NJA 2006:8

Det får heller inte finnas särskilda skäl som talar mot att tillstånd ges. Det framgår av 5 kap. 3 a § första stycket 1 utlänningslagen. - Normalt bedöms ett förhållande som seriöst, om det inte finns något som talar för att det är fråga om ett skenförhållande. Det får heller inte finnas några andra omständigheter som talar för att förhållandet inte är allvarligt menat (prop. 1999/2000:43 s. 39). Omständigheter som kan tala emot att förhållandet är seriöst är till exempel att man redan är gift med någon annan än den man är sambo med.

Möjlighet att ansöka om uppehållstillstånd på grund av arbete

Jag vet inte inom vilken bransch du arbetar men det kan även vara möjligt att söka uppehållstillstånd på grund av arbetet och undvika huvudregeln om att ansökan måste ha gjorts innan inresa till landet, enligt 5 kap 18 § 3 stycket utlänningslagen:

" Första stycket gäller inte heller om utlänningen har beviljats en visering för att besöka en arbetsgivare i Sverige eller är undantagen från kravet på visering om han eller hon ansöker om ett uppehållstillstånd för arbete inom ett slag av arbete där det råder stor efterfrågan på arbetskraft. En ytterligare förutsättning är att arbetsgivaren skulle förorsakas olägenheter om utlänningen måste resa till ett annat land för att ge in ansökan där eller att det annars finns särskilda skäl.."

Alternativ möjlighet att ansöka om uppehållstillstånd

Det kan också finnas en annan möjlighet för dig att få ansöka om uppehållstillstånd, nämligen enligt 5 kap 16 § utlänningslagen. I den bestämmelsen är huvudregeln:

"En utlänning som med stöd av 8 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får beviljas ett nytt tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd på den grunden endast om förhållandet består."

men det finns undantag i det 2-3 stycket bestämmelsen:

" En utlänning som har familjeanknytning enligt 3 § första stycket 1 eller 2 b eller 3 a § första stycket 1 eller andra stycket och som har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i två år får ges ett permanent uppehållstillstånd. Om det finns särskilda skäl, får permanent uppehållstillstånd ges före tvåårsperiodens slut.

Har ett förhållande upphört får uppehållstillstånd ändå ges, om

1. utlänningen har särskild anknytning till Sverige,

2. förhållandet har upphört främst på grund av att i förhållandet utlänningen, eller utlänningens barn, utsatts för våld eller för annan allvarlig kränkning av sin frihet eller frid, eller

3. andra starka skäl talar för att utlänningen ska ges fortsatt uppehållstillstånd"

Sedan reglerar det 4 stycket i samma bestämmelse att på grund av en lag som gäller tillfälligt så kan inte dessa ovan nämnda undantag gälla i viss fall: "

Av 8 § lagen (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige framgår att första–tredje styckena inte gäller under perioden 20 juli 2016–19 juli 2019 när ett uppehållstillstånd beviljas på grund av anknytning till en flykting eller en alternativt skyddsbehövande som har ett uppehållstillstånd som har tidsbegränsats enligt 5 eller 16 a § den lagen."

Du säger att du var gift med en nordisk medborgare och därför bör du kunna använda dig av undantaget i bestämmelsen om de andra kraven är uppfyllda som beskrivs där.

Sammanfattande svar

Det kan finnas möjlighet att söka uppehållstillstånd för dig trots att du redan är i landet. Om du har fått ett överklagbart beslut från Migratonsveret där det står att din uppehållsrätt har förfallit, då kan och ska du överklaga det beslutet med motivering att det finns synnerliga skäl och att du har anknytning till din nuvarande sambo enligt 5 kap 18 § 2 stycket punkten 11 och 5 utlänningslagen. Du bör även beskriva ditt liv med din sambo och era planer för framtiden, dina studier och arbete och dina planer på de områdena om du stannar i Sverige och hur du vill bidra till samhället m.m. Skriv också vilka negativa effekter med tex förlorat arbete och problem med banklån med mera som kan uppkomma om du måste åka utomlands för att ansöka på nytt.

Du kan också tillägga att du ska ha rätt till uppehållstillstånd trots att ditt äktenskap upphörde enligt 5 kap 16 § 2-3 stycket utlänningslagen på grund av särskilda skäl som att du har etablerat dig i landet, har jobb, utbildar dig och är sambo med en svensk medborgare. Det saknas en del information i din fråga för att jag ska kunna bedöma om detta är det bästa alternativet eller inte.

Det kan också vara möjligt för dig att göra en ny ansökan med arbetet som grund för uppehållstillstånd.

Det finns alltså chanser att ansöka om uppehållstillstånd från Sverige men det finns ingen garanti att man får igenom sin ansökan. Migrationsverket gör en helhetsbedömning av alla fakta och omständigheter i ditt fall.

Rekommendation

Jag rekommenderar att du anlitar en jurist för att göra en så bra argumentation som möjligt till varför och vilka undantag i utlänningslagen som ska tillämpas i ditt fall. Om du vill anlita en av våra jurister kan du mejla mig jessica.konduk@lawline.se då får du kontakt med en av mina kollegor. VI kan ge någon slags prisförslag om du vill ha det.

Om du har fått ett beslut från Migrationsverket är det viktigt att överklaga inom den tid som de har skrivit i beslutet!

Om du vill försöka argumentera mot Migrationsverket själv kan du använda dig av en del argument som jag har tagit upp i texten ovanför rekommendationen.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare