FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/05/2018

Umgängesrätt vid ensam vårdnad

Umgänges rätt för pappan när mamman har ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Frågor om umgänge finns i 6 kap föräldrabalken (FB). Utgångspunkten i alla frågor som handlar om boende, vårdnad och umgänge är barnets bästa enligt 6:2 a FB.

Du undrar hur umgängesrätten ser ut när den ena föräldern har ensam vårdnad. Umgänge regleras i 6:15 FB där det står att barnet har rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med. Det är båda föräldrarnas ansvar att barnets behov av umgänge med den föräldern tillgodoses. Viktigt är dock att umgängesrätten är en rättighet för barnet och det går således inte att tvinga föräldern utan vårdnad till umgänge. Om ni inte kan komma överens om umgänget kan föräldern utan vårdnad väcka talan hos domstol och då kan rätten besluta om umgänge enligt 6:15 a FB. En sådan talan kan också föras av socialnämnden.

Sammanfattningsvis finns det inga klara regler för hur mycket umgänge som föräldern utan vårdnad ska få, utan det ska göras en bedömning utifrån barnets bästa. Om föräldrarna inte kan komma överens kan domstolen göra denna bedömning på talan av den förälder som inte har vårdnad alternativt av socialnämnden.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare