FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/01/2014

Umgängesrätt - bedömning av barnets bästa

Hej! Jag undrar huruvida en kriminell förälder har större risk att mista sin umgängesrätt jämfört med en icke-kriminell förälder. Umgängesrätten finns ju till för barnens bästa men kan en förälder som begår brott riskera att mista sin umgängesrätt till barnen och i så fall på vilken grund? Har det i så fall någon betydelse vilket brott som föräldern blivit dömd för?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa. Detta framgår av föräldrabalkens 6 kap 2a §. Av samma bestämmelse framgår också att vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska avseende fästas särskilt vid risken för att barnet utsätts för övergrepp eller far illa på annat sätt. Redan av det kan slutsatsen dras att brott som drabbar barnet direkt har större påverkan vid en bedömning av barnets bästa. Vid en bedömning ska avseende också fästas vid om det är någon annan än barnet i familjen som utsätts för övergrepp eller far illa, vilket innebär att brott som riktar sig mot den andra föräldern också får betydelse.

Samtidigt är det viktigt att nämna föräldrabalken 6 kap 2a §:s sista mening där det står att hänsyn även ska tas till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Av det kan den slutsatsen dras att det finns en presumtion för att så långt som möjligt låta barnet ha en nära kontakt med båda föräldrarna. Givetvis under förutsättning att det är förenligt med barnets bästa.

Sammanfattningsvis kan sägas att en kriminell förälder, om dennes kriminalitet skadar barnet, löper större risk att mista sin umgängesrätt jämfört med en icke kriminell förälder. Samtidigt ska erinras om att det alltid är omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande samt att det i största möjliga utsträckning eftersträvas att barnet ska ha kontakt med båda föräldrarna.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare