FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/05/2014

Umgängesrätt

Hej! Jag har två barn, 4 och 9 år gamla med två olika kvinnor. Mammorna har ensam vårdnad eftersom jag är arbetslös och inte har någon möjlighet att ta hand om dem ekonomiskt. Jag har försökt att få umgängesrätt med mina barn i flera år och bett om all hjälp jag kan få men inte lyckats. Varför får jag inte träffa mina barn? Jag ber bara om att få spendera några timmar i veckan, eller månaden i värsta fall, med mina barn för att få vara den faderfiguren mina barn förtjänar. Jag har inte gjort något olagligt, inte heller missbrukat våld eller på något sätt varit en dålig förebild för mina barn. Vad ska jag göra för att få träffa dem? Mvh En bekymrad pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Barn har rätt till umgänge med den föräldern som de inte bor tillsammans med. Den rättigheten regleras i 6 kap. 15 § föräldrabalken, se här. Det som ligger i fokus är barnets bästa, det är alltså barnets intressen som ska tillgodoses. Det innebär att umgängesrätten inte är absolut för den förälder som inte bor tillsammans med barnet. Det kan även vara så att barnet själv för bestämma ifall han eller hon vill ha umgängesrätt.

Du kan vända dig till tingsrätten, helst genom ombud, för att få umgängesrätt. En lämpligare lösning är att du vänder dig direkt till barnens vårdnadshavare och försöker komma överens med dem. Det leder till ett gott samarbete mellan er och är även bättre för barnen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare