FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/11/2016

Umgänge med förälder för barn med funktionsvariation

Hej Jag har en svårt/akut situation.

Jag har en son som är 15 år autistiskt,döv,utvecklingsstörning,tvångssyndrom.Hans permanent boende är hos mig och hans pappa har honom varje söndag 9-18.Han har aldrig haft honom mer fast jag bad på mina knä då var min son utåtaggerande och skadade sig/ mig fruktansvärt mycket.Jag fick kämpa att få ett separat hus som kommunen köpt pga hans svårigheter o den bedrivs av ett assistansbolag 3ggr i veckan.Äntligen mår sonen mycket bättre,lycklig av införda rutiner.Nu vill pappan plötsligt honom varannan fredag från nov till mars mot betalt för att han jobbar inte mellan då.Det betyder att han missar avlastningen på fredagar med sin bad då kommunen betalar pga verksamheten inte pga föräldrar. Det medför risker att Min Son återgår till sitt tidigare beteende,1 assistent är redan uppsagd ,vi kan förlora timmar hos fkassan,kanske hans avlastningshus.Pappan säger att ingen kan säga emot han hämtar sonen efter skolan.Jag vill förhindra det men skolan vet ej till vem dem ska lämna sonen.Jag är orolig för sonen och jag är rädd att han blir utåtaggerande då vet jag redan att jag inte kan skydda honom/mig själv o jag orkar inte fysisk,psykiskt gå igenom det igen.Har gjort det i 4 år vi var hemma då skolan kunde inte ta emot honom och kunde inte gå ut.Sonen är 94kg 180cm jag klarar inte av längre.Jag har tid till rätten nästa år men jag behöver veta vad ska skolan/jag göra?Tacksam för svar !Mvh Mamman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom er son bor med dig så har han rätt till umgänge med sin pappa enligt 6 kap. 15 § FB. Jag vet inte hur det ser ut i ert fall men rätten kan fastställa umgänge genom dom och det är också möjligt att avtala om umgänge. Ett sådant avtal måste vara skriftligt och godkännas av socialnämnden för att gälla enligt 6 kap. 15 a § FB. Om rätten har fastslagit hur umgänget ska se ut eller ni avtalat om det är det som gäller - då kan pappan inte hävda någonting annat.

Om det inte är så att rätten fastslagit hur umgänget ska se ut så finns det inga bestämda regler. Utgångspunkten är att er son har rätt till umgänge med sin pappa. Detta innebär att det inte är pappan som har rätt till umgänge med sin son. Det är vidare så att er sons bästa ska vara avgörande vid alla beslut om umgänge enligt 6 kap. 2 a § FB. Eftersom det verkar vara er sons bästa att inte ändra på de rutiner som finns och att ett umgänge på fredagar skulle innebära att han missar avlastningen så finns det starka skäl för att hans pappa inte ska få hämta honom från skolan på fredagar.

Om det är så att ni inte har ett avtal om hur umgänget ska gå till tycker jag att du och sonens pappa ska vända er till familjerätten i kommunen och få hjälp att upprätta ett umgängesavtal för att undvika konflikter.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare