FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2015

Umgänge med barn över skype

Hejsan!

Jag är ensamstående med min son på 1 år, han har bott hos mig sedan han var 3 månader gammal på heltid, då han blev lvu-placerad hos mig efter ett akut omhändertagande av socialtjänsten pga missbruk, självskadebeteende och psykisk ohälsa hos modern.

Jag var inte förberedd på att bli pappa då hans mor inte berättade att hon var gravid (fick reda på att min son fanns när han var 7 veckor gammal). Ett regelbundet umgänge har inte funnits, trots att schemalagda & regelbundna tider varit uppsatta, men bristande intresse etc från modern har satt stopp för det. Modern bor nu i en annan del av landet och genomför behandling för missbruk etc. Socialtjänsten har ställt in sig på umgänge via Skype, jag anser att det inte blir "För barnets bästa" då han inte har någon riktig modersgestalt. Är ett umgänge via Skype lämpligt utefter hans ålder på 1 år och den bristfälliga kontakten de haft? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är svårt att avgöra utan att veta alla omständigheter vad som är barnets bästa men enligt min erfarenhet brukar oftast domstolarna tycka att ett visst umgänge är i enlighet med barnets bästa. När barnet är så litet så fungerar ju inte umgänge över brev t ex så då är skype ett alternativ. Ifall du inte tycker att det är lämpligt bör du kontakta socialtjänsten och berätta varför.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare