Umgänge för barn

Hej!

Jag har ensamvårdnad om min son som är 2år och har haft det sen födseln. Pappan träffar honom varannan helg. men har han laglig rätt till umgängesrätt om det inte finns på papper eller hur funkar det?

och om han träffar en ny tjej och jag inte vill att min son ska umgås med henne, kan jag neka till det?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

Regler om umgänge finns föräldrabalkens, FB, 6 kap (här). Umgängesrätten stadgas i 9 kap 15 § FB. Det skall understrykas att denna rättighet är till för barnet och inte för föräldern.

Frågor som rör umgänge skall Alltid utgå ifrån barnets bästa, 6 kap 2 a §. I paragrafens andra stycke står det vilka grunder man bedömer barnets bästa på. Det är  dels risken för att barnet far illa och dels barnets behov av nära kontakt med båda föräldrarna.

Det verkar inte som ditt barn skadats eller att det finns risk för det. Således kommer den andra punkten väga över, och av din nämnda beskrivning kan du troligtvis inte neka umgänget.

Här kan du läsa ett avgörande från Högsta Domstolen om en umgängestvist!

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare