FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/05/2018

Tvist om städning vid utflytt

Hej,

Vi har hyrt en andrahand lägenhet i 5 månader. Vi flyttade från detta den 1 maj. Ägaren klagade över att huset inte var rent, kallat ett städpersonal, skickade oss ett kvitto daterat 14/5 och bestämde sig för att hålla oss 3.000 kronor från deposit.

Vi håller inte med eftersom vi städade huset och vi tror att vi lämnar tillbaka det i ett mycket gott skick. Vi har också fotografier som bevisar att huset var städat.

Ägaren har dock kontroll över våra pengar och kan hantera den som han/hon vill.

Var kan vi få hjälp från? Finns det en myndighet där vi kan klaga på?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ägaren innehållit er deposition och du anser att detta sker i strid med ert avtal så är ni i tvist. För att få ut din deposition bör du då ansöka om stämning hos tingsrätten. Avgiften för detta är 900 kr men du kan yrka att ägaren ska stå för de kostnaderna om du vinner. Eftersom beloppet endast rör 3000 kr så kommer ni få stå för era egna ombudskostnader oavsett vem som vinner. Om du inte anlitar någon jurist kommer den risk du tar om du skulle förlora endast omfatta de 900 kr som du har betalt som ansökningsavgift.

Du kan hitta blankett för ansökan om stämning här: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Det är lämpligt att du i förväg meddelar ägaren om att du kommer stämma honom/henne om ni inte får tillbaka er deposition så att han/hon har möjlighet att göra upp med er i godo.

Vänliga hälsningar,

Johan LandströmRådgivare