Tvinga fram försäljning av gemensam fastighet?

Vi är 3 syskon som fått lite olika stora arvslotter i en fastighet som 1 av syskonen ska överta. Han har fått mest han som ska köpa ut oss andra via testamente. Han har inte nu på 1 år kunnat lösa ut oss andra 2 syskon. Hur länge ska man behöva vänta på att få ut sin arvslott?

Och kan man kräva att en bodelningsman säljer huset? Vi andra 2 syskon har signerat förslaget från begravningsbyrån, men han som ska köpa ut oss håller sig undan. Svarar inte i telefon eller på brev. Ska han få göra så här mot oss andra 2 syskon hur länge som helst.

Han bor i fastigheten också, så vad gör man ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser som rör samägd egendom finns i lag (1904:48 s.1) om samäganderätt (SamägL), se här.

SamägL är inte en tvingande lagstiftning vilket innebär att det är möjligt att avtala om att andra regler ska gälla. Du skriver inget om ett sådant avtal så mitt svar utgår från att ett sådant inte finns. I enlighet med 6 § kan en delägare vända sig till tingsrätten och begära att fastigheten ska säljas på offentlig auktion. Tingsrätten utser då en god man som sköter försäljningen av fastigheten. På detta sätt framtvingas alltså en försäljning. Delägare kan delta i budgivningen som vilken köpare som helst!

Hoppas att detta var svar på din fråga annars är du välkommen att ställa fler frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare