FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/06/2019

Tvinga fram bodelning

Hej! Jag och mitt ex ligger i en bodelning! Vi har haft en advokat på jobbet att dela upp fastigheten! Nu är fastigheten värderad och vi har tilldelats ett dokument på vad hon ska köpa ut mig för! Nu nekar hon till den summan och även nekar en försäljning av fastigheten! jag vet inte hur jag nu ska gå till väga för att få denna delen klar i mitt liv! Har ni något bra tips eller svar på vad jag nu kan göra? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du nämner inte i din fråga om ni varit gifta eller sambos men oavsett så har du förstås rätt att få till stånd en bodelning så du kan gå vidare med livet!

Oavsett om ni båda står som ägare eller inte så måste du enligt jordabalken ha den andra partens medgivande till försäljning för att lagfart för den nya ägaren ska gå igenom.

Med det sagt har man såklart både när man är gift och sambo alla möjligheter att utforma sin egen bodelning på det sätt man vill och i båda förhållandena har man rätt att begära en bodelningsförrättare om man tvärtom inte kan komma överens.

Rätten finns lagstadgad i äktenskapsbalken 17 kap. vilket sambolagen 26 § i sin tur refererar till.

Ansökan om förrättare görs till tingsrätten och kostar ca 900 kr i ansökningsavgift och förrättaren kan även ha rätt till att bli ersatt för sitt arbete, något som bekostas av båda makarna eller samborna.

Bara att nämna just det, att ni kan komma att förlora lite pengar, tid osv kan vara ett sätt att få den andra parten att samarbeta kring huset.

Hoppas att du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare